O. de Kort. Celliste Tatjana Vassiljeva: ‘Ik verleg graag mijn grenzen’

Tatjana-Vassiljeva-lrOlga de Kort. Tatjana Vassiljeva: ‘Ik verleg graag mijn grenzen’ (gepubliceerd in Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. Seizoen 2016/17, p. 12-13).

Een solist die het tegen het orkest opneemt. Deze rolverdeling uit de eerste Italiaanse concerto’s heeft een eeuwenoud stereotype beeld gecreëerd, namelijk dat van een strikt gescheiden wereld van solisten en orkestmusici, waar iedereen binnen zijn grenzen moet blijven. Maar zijn deze ‘grenzen’ ook zo gesloten als wordt beweerd? Er zijn wel degelijk voorbeelden bekend van orkestmusici die uiteindelijk voor een solocarrière kiezen of solisten die geregeld plaatsnemen in het orkest. Tatjana Vassiljeva, solocelliste van het Koninklijk Concertgebouworkest, is een van deze grensverleggende musici. Als gelauwerd soliste en veelvuldig prijswinnaar met internationale podiumervaring maakte ze in 2014 de overstap naar het orkest. Een beslissing waar ze nog geen dag spijt van heeft gehad.

Een nieuwe uitdaging, zo noemt Tatjana haar voor velen als een verrassing komende besluit om het veelzijdige cellorepertoire vanuit een ander perspectief te bekijken. Een verrijking is het ook, want hoe krijg je anders als solist nog de kans om alle grote symfonische werken ‘van binnenuit’ te kunnen bestuderen. Bevlogen en nieuwsgierig naar nieuwe muzikale ervaringen, vertelt de Russische celliste met veel enthousiasme over de muzikale ontdekkingen die je maakt zodra je je grenzen durft te verleggen.

‘Ik was al vanaf mijn zesde met cello bezig en kreeg nooit genoeg van het spelen. Alles was leuk: mijn docent, de cellomuziek, deelname aan concoursen en alle concertoptredens. Het ging eigenlijk heel snel: binnen zes jaar verhuisde ik vanuit mijn geboortestad Novosibirsk naar Moskou om daar aan de Centrale Muziekschool te studeren. Daarna ging ik naar Duitsland om mijn muzikale horizon verder te verbreden, eerst bij Walter Northas aan de Musikhochschule in München en later aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin bij David Geringas. Hij was een leerling van Mstislav Rostropovitsj en gaf les in de beste tradities van de Russische celloschool.’

Vassiljeva leerde de beroemde maestro zelf kennen tijdens haar deelname aan het Zevende Rostropovitsj Celloconcours in Parijs, waar ze de Grand Prix behaalde. De daaropvolgende tien jaar reisde ze als soliste de wereld rond. Ze was een van de oprichters van het Berlin Philharmonic String Quintet en nam enkele veelgeprezen cd’s op met onder andere Bachs Cellosuites.

T.Vassiljeva-CelloBiennale

‘Ik genoot altijd van alles wat ik deed: muziekstudie, concoursen, solo- en kamermuziekoptredens, – alles waarmee ik mijn liefde voor de cello kon uitdrukken. Maar ik bleef me afvragen wat ik verder wilde. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er een moment komt waarop ik niets nieuws meer leer en me niet verder kan ontwikkelen. Ik heb zelfs een jaar lang orkestdirectie gestudeerd, maar heb besloten dat het toch niets voor mij was. Op een dag dacht ik aan al dat mooie orkestrepertoire voor cello! Mijn gedachten over het spelen in een orkest kwamen toevallig overeen met de plannen van het Concertgebouworkest waar een vacature was. Sinds augustus 2014 speel ik in Amsterdam.’

Het orkestrepertoire bleek precies de uitdaging te bieden waar Tatjana naar op zoek was. Bovendien hoefde ze haar solocarrière niet op te geven en voelde ze zich snel thuis en op haar plaats als solocelliste van het KCO.

‘Ik vond het vanaf het begin heel inspirerend. De samenwerking met verschillende dirigenten en de muzikale omgang met collega’s geeft ontzettend veel voldoening. Ik blijf als soliste optreden, speel daarnaast in kamermuziekensembles en krijg nu ook de kans om me als solocelliste met het orkest te presenteren. Het is een goede orkesttraditie om de aanvoerders ook als solisten aan het woord te laten. Het Celloconcert van Antonín Dvořák dat we in Eindhoven spelen is een van mijn favorieten. Heel romantisch, met een vleugje nostalgie en vele tragische ondertonen, dit concert spreekt me enorm aan. Ik heb het al vaker gespeeld, maar in dit geval voelt het wel anders: ik ga het met mijn orkestcollega’s spelen en dan doe je toch nóg meer je best!’ ©Olga de Kort, 2016.

⇒ 10 maart 2017, 20.15 uur, Muziekgebouw Eindhoven, De Lage Landen Zaal: Koninklijk Concertgebouworkest, Herbert Blomstedt, dirigent, Tatjana Vassiljeva, cello: A. Dvořák. Celloconcert, L. van Beethoven. Zevende symfonie. ⇒ Meer informatie: www.muziekgebouweindhoven.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: