Olga de Kort. Interview met Seong-Jin Cho, een jaar na het Chopin Concours (Luister, 2017-722, Pianist, 2017-2)

Olga de Kort. Seong-Jin Cho, een jaar na het Chopin Concours: “Ik ben een geluksvogel” (gepubliceerd in Luister, 2017, nr.722 maart; Pianist, 2017, nr.2 april) 

In november 2015 zat de destijds 21-jarige Seong-Jin Cho in een rustige Amsterdamse hotellobby om de lezers van Pianist te vertellen over zijn eerste ervaringen na de overwinning van het 17de Chopin Concours. Het concours dat zijn leven voorgoed veranderde. seong-jin-cho-bartek-sadowskiEen jaar later kwam de Zuid-Koreaanse pianist weer naar Nederland. Inmiddels speelde hij voor uitverkochte concertzalen, waaronder de Royal Festival Hall in Londen en de Kleine Zaal van het Concertgebouw, maakte succesvolle tournees en een opname met werken van Chopin voor Deutsche Grammophon. Tijd om de eerste balans op te maken. Wat heeft dit jaar voor Seong-Jin Cho betekend en heeft deze prijswinnaar van zes internationale concoursen nog ruimte voor zijn droom: steeds iets nieuws te ontdekken?

Heeft dit jaar je veranderd of ben je nog steeds dezelfde Seong-Jin Cho als voor het Chopin Concours? ‘Ik vergelijk nog steeds alles met hoe het voor het Concours was. Zo was het toen, zo is het geworden. Natuurlijk is mijn leven veranderd. Interviews, cd-opnamen, concerten. Het aantal uitvoeringen is met bijna vier keer gegroeid: van ruim twintig naar bijna tachtig concerten per jaar. Persoonlijk gezien, vind ik dat ik niet ben veranderd. Ik houd nog steeds van wandelen, nadenken over muziek en van lekker eten. De kwestie is nu om evenwicht in mijn concertagenda te vinden en zo mijn rust en genietbare momenten des leven te behouden.’

En je relatie met je public? Je maakte je in het begin veel zorgen over de onverwachte en overrompelende populariteit die mensen soms heel spontaan demonstreerden? Heb je daar nu vrede mee? ‘Oh, dat waren me nog eens de tijden! (lacht) Ik was totaal verbaasd toen ik overal op straat in Parijs, Londen, Amsterdam en Seoul werd herkend, wat zeg ik, – ik was gewoon geschrokken! Nu word ik nog steeds herkend maar in mindere mate en niet op een storende manier. Het valt uiteindelijk wel mee, ik kan nu gerust overal met de metro gaan en op straat lopen. De aandacht is niet disproportioneel meer, met als gevolg dat de rust gelukkig weer in mijn leven is teruggekeerd.’seong-jin cho - website Mariinsky

Vlak na je concoursoverwinning kwam je eerste cd bij Deutsche Grammophon uit. Dat was de live-opname van de Concoursfinale. Je nieuwe DG-cd met Chopins Eerste Pianoconcert en zijn vier Ballades op. 23, 38, 47 en 52 is een studio-opname. Hoe beviel het werk in de studio? ‘Het was een heel interessante ervaring. Het Pianoconcert werd met het London Symphony Orchestra in juni opgenomen. Ik was heel zenuwachtig, stel je voor, mijn eerste opname, in de beroemde Abbey Road Studios! Ik wist gewoon niet wat ik moest verwachten. Het bleek een heel aangename ervaring, het voelde als een live-concert, met orkest en dirigent Gianandrea Noseda om me heen. Drie maanden later zat ik alleen in de studio in Hamburg om de Ballades op te nemen. Wat een verschil! Het voelde zo eenzaam, zo anders. Ik kan nu zeker zeggen dat ik een ervaring rijker ben geworden. Elk type opname heeft zijn eigen voorwaarden en voor- en nadelen. Het live-concert blijft aanstekelijk door het enthousiasme, terwijl de studio-opname om enorme concentratie vraagt.’

Het Eerste Concert op deze cd is natuurlijk niet toevallig gekozen? Je speelde het immers in de Finale van het 17de Chopin Concours in Warschau. ‘Het idee van deze cd is inderdaad om mij als winnaar van dit Concours aan een breder publiek te presenteren. Het Eerste Pianoconcert is inmiddels een rode draad in mijn leven geworden. Het betekent heel veel voor mij. Ik ervaar het als een romantisch stuk en probeer ervoor te zorgen dat de puurheid en schoonheid van de melodische lijnen intact blijven. Met het opnemen van de Ballades is trouwens ook mijn kinderdroom uitgekomen. Toen ik elf jaar was, kocht ik mijn eerste cd met de Ballades, uitgevoerd door Krystian Zimerman. Ik was zo onder de indruk dat ik over niets anders kon dromen dan hoe ik deze ballades ooit zelf zou kunnen spelen en opnemen.’

Zowel het Pianoconcert in e als de Ballades zijn technisch verre van gemakkelijk en vragen veel van de pianist. ‘Dat klopt, ik beschouw de Ballades ook als de meest dramatische stukken die Chopin heeft geschreven. Ze zijn moeilijk, maar ook uniek voor hun tijd, innovatief en verrassend in klankvorming en sfeerbeelden. Behalve de loopjes en technische acrobatiek in Chopins werken heb je als pianist met een ademende frasering en natuurlijke, zangerige klank te maken.’

Je speelt Chopin op moderne vleugels. Heb je er ooit over gedacht om zijn werken op authentieke instrumenten uit te voeren?  ‘Ik heb het wel eens geprobeerd, dat wel. Maar eerlijk gezegd, met zo veel goede instrumenten om me heen blijf ik de voorkeur aan moderne vleugels geven. Ik denk zelfs stiekem dat als Chopin nu zou hebben geleefd, hij ook voor een goede Steinway zou kiezen. De Pleyels en Erards hebben natuurlijk een warme klank die goed bij de romantische muziek past. Maar we leven in de 21ste eeuw en een hedendaags instrument is veel meer geschikt voor het uitdrukken van onze gevoelens midden in ons drukke leven. Dus het blijft een ware uitdaging om een romantische, zangerige, warme klank op de moderne vleugel te produceren. Maar het is goed mogelijk, dat weet ik zeker.’

Chopin is nog steeds jouw favoriete componist die je als laatste winnaar van het Chopin Concours ook nog een tijdje zult blijven spelen. Blijft er tijd over om naar ander repertoire te kijken? ‘Jazeker, alleen dit afgelopen jaar al speelde ik Mozart en Schubert om slechts enkele namen te noemen. In februari staat de Sonate van Alban Berg op het programma van mijn concert in Carnegie Hall. December jl. had ik de kans om met het Russisch Nationaal Orkest onder leiding van Michail Pletnev het Derde Pianoconcert van Rachmaninov in Stuttgart, Brugge, Eindhoven en Utrecht te spelen. Ik vind de Russische muziek en haar diepe warme klank heel speciaal. Ze raakt de ziel, is romantisch en spreekt als het ware rechtstreeks tot het hart.

Seong-Jin_Cho_2015_opus3artistsIk verdiep me graag in nieuw repertoire en prijs me gelukkig dat ik sinds mijn kindertijd met zo veel verschillende muziek kennis heb kunnen maken. Met mijn Koreaanse docent speelde ik veel Duitse muziek. Dankzij mijn deelname aan het Tsjaikovski Concours in Moskou en de lessen bij Nikolaj Petrov ging er een nieuwe wereld van Russische muziek voor mij open. Nu ik in Parijs woon en studeer, houd ik me intensief met Franse muziek bezig. Wat ben ik een geluksvogel, denk ik soms, ik kan nu uit alle muziek van de wereld kiezen!’

Stel je voor dat we elkaar over een jaar weer terugzien. Wat verwacht je van komend jaar?  Waar wil je straks op terugkijken? ‘Mijn enige wens is dat het verder gaat zoals het nu gaat. Ik wil blijven spelen en veel concerten geven. Ik verwacht heel veel van mijn debuutrecital in juni in de Grote Zaal van het Concertgebouw, waar ik behalve Chopin ook Mozart, Skrjabin en Debussy zal spelen. In de zomer komt er een nieuwe cd-opname, deze keer met werken van Debussy, waaronder Images en Suite Bergamasque. Ik hoop dit jaar veel te kunnen leren en veel nieuwe mensen te ontmoeten. Ik denk dat het niet te veel gevraagd is voor een jaar, toch?’ ©Olga de Kort, 2017.

Debuutrecital, serie Meesterpianisten: 11 juni 2017 / 20.15 uur/ Grote Zaal, Concertgebouw, Amsterdam: Seong-Jin Cho, piano: W.A.Mozart. Sonate in F, KV 332, F.Chopin. Tweede Ballade in F, op. 38, Derde Ballade in As, op. 47, Vierde ballade in f, op. 52, C.Debussy. Images (Première série), L. 110, Images (Deuxième série), L. 111, A. Skrjabin. Vijfde sonate in Fis, op. 53.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: