O.de Kort. Will Gompertz. Dat kan mijn kleine zusje ook. Waarom moderne kunst kunst is.

Will Gompertz. Dat kan mijn kleine zusje ook. Waarom moderne kunst kunst is. Vertaling  Jacques Meerman. Amsterdam: Meulenhoff, 2012. ISBN 978-90-290-8813-8.

kaftGompertz Probeer eens om iemand spontaan uit te leggen waarom één of ander kunstobject tot de moderne kunst wordt gerekend; de kans is groot dat je niet verder komt dan oneliners over kleur, impressie, lichtval en artistieke visie van een visionaire/ door zijn tijdgenoten niet begrepen/ gekwelde – keuzes genoeg – kunstenaar. De meest vreedzame afsluiting van een daaropvolgende discussie kan de verzoenende ‘over smaken valt niet te twisten’ zijn, waarbij de klemtoon op smaak valt en waardoor de kernvraag, waarom men iets kunst vindt, onbeantwoord blijft. De bezoekers van het Stedelijk museum in Amsterdam konden in oktober 2012 deze vraag juist niet vaak genoeg stellen. Tijdens de rondleiding langs zijn favoriete kunstwerken toonde de Britse kunstkenner en voormalige directeur van de Tate Gallery Will Gompertz zich als een erudiete en geestige spreker die schilderijen en installaties steeds vanuit onverwachte invalshoeken belichtte. Naast de nodige informatie over schilders en hun ideeën over kunst, vertelde hij over de invloed van een kunstwerk op de ruimte waar het zich bevindt, over de kunst als performance en kunst als kitsch (en vice versa). Zijn rondleiding leek op een hoofdstuk van zijn boek: informatief, onderhoudend, enthousiast en overtuigend. De lezers van Gompertz’s boek kunnen op hun beurt op een levendig verhaal rekenen, met vele feiten over kunstenaars en hun definities van kunst in plaats van voetnoten en lange bronnenlijsten. Het blijft wel een verhaal van vele –ismen die de moderne kunstgeschiedenis bijzonder rijk is. Het pre-impressionisme, impressionisme en postimpressionisme, primitivisme en fauvisme, kubisme, futurisme en orfisme, suprematisme, surrealisme, abstracte expressionisme, conceptualisme, minimalisme en uiteindelijk het postmodernisme, alle kunststromingen, uitingen, stijlen en richtingen krijgen voldoende aandacht om hun betekenis duidelijk te maken. In dit opzicht staat de oorspronkelijke titel ‘What are you looking at? 150 years of modern art in the blink of an eye’ veel dichter bij de inhoud van het boek dan de Nederlandse. Waar de Engelse een terechte link met de kunstgeschiedenis maakt, confronteert de Nederlandse titel de lezers met de twee standpunten van een discussie. Maar in zijn boek gaat Gompertz niet eens de barricades op. Hij laat Monet, Manet, Pissaro en Sisley, Picasso en Matisse voor zich spreken, tijdens de imaginaire maar wel goed gedocumenteerde gesprekken. En de koffiedrinkende en filosoferende schilders maken de moderne en eigentijdse kunst van vele –ismen meteen iets minder intimiderend. ©Olga de Kort, 2013.

(gepubliceerd Kunstzone, nr.1 januari, p.65).

zie ook: 20 oktober 2012, Stedelijk Museum Amsterdam: Gallery Talk met Will Gompertz.

 

Trackbacks

  1. […] ook recensie: O. de Kort. Will Gompertz. ’Dat kan mijn kleine zusje ook. Waarom moderne kunst kunst […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: