Olga de Kort. Lang Lang Piano Academy (recensie, Piano Bulletin, 2015, nr.1)

LangLangPianoAcademyMastering the Piano. Lang Lang Piano Academy. Levels 1-5. Faber Music, 2014. (ook in het Duits bij Edition Peters te verkrijgen) (gepubliceerd in Piano Bulletin, 2015, nr.1 april, p.84)

Het is een behoorlijke uitdaging om als pianist, zelfs een wereldberoemde zoals Lang Lang, een eigen serie van pianoalbums te introduceren die drie doelen tegelijk willen bereiken: de ontwikkeling van techniek, begeleiding van het leerproces en het aanreiken van repertoire dat voor een stapsgewijze pianistische ontwikkeling moet zorgen. De sceptici onder de docenten en muziekcritici kunnen gerustgesteld zijn: de vijfdelige serie van de Chinese meesterpianist is geen leermethode die torenhoge eisen aan spelers stelt, de onrealistische vooruitgang in pianospel belooft en uiteindelijk weinig tot niets waar maakt. Het is in feite helemaal geen leermethode want binnen hun eigen niveau-album zijn alle stukken vrij te kiezen en in elke wenselijke volgorde te bestuderen. De door Faber Music gepubliceerde glossy albums zijn niet alleen mooi en enorm enthousiasmerend (want dat zijn ze zeker!) maar ook verantwoord samengesteld, goed onderbouwd en duidelijk toegelicht. Doelgerichte en korte Warming up’s, aanmoedigende Messages, Suggestions en Reminders ‘from Lang Lang’ herinnern pianoleerlingen aan een goede handpositie met een ontspannen pols, leggen nuttige technische details uit, brengen de nodige theoretische bouwsteentjes bij elkaar en schetsen de muzikale context van uiterst gevarieerde pianowerken die steeds onderverdeeld worden in acht hoofdstukken.

De invulling van hoofdstukken is afhankelijk van het niveau. In niveau 1 (Early Elementary) gaat de aandacht naar ritme, legato-, staccato- en akkoordenspelspel, dynamiek en linkerhand. Bij niveau 4 (Early Intermediate) is er sprake van onder andere frasering, rubato, pedalisering van legatospel. In niveau 5 (Intermediate) wordt gewerkt aan verfijning van aanslag, versieringen, pedaalgebruik en interpretatie. Het voorgestelde repertoire varieert van Bach, Scarlatti, Brahms en Schumann tot Gershwin, Peerson en arrangementen van Chinese, Koreaanse en Japanse volkmelodieën.

De leerlingen en pianodocenten die door het enthousiasme van Lang Lang aangestoken worden en niet genoeg hebben aan deze in totaal 276 pagina’s tellende albums, kunnen   terecht bij de speciaal ontwikkelde website langlangpianoacademy.com. Het enthousiasme, de tot verbeelding sprekende persoonlijkheid van de pianist en zijn creatieve benadering zullen ongetwijfeld veel pianisten aanspreken en inspireren. ©Olga de Kort, 2015