O. de Kort. Interview met Simon Murphy

Olga de Kort. Jetset van de achttiende eeuw: Interview met Simon Murphy (gepubliceerd in Luister, 2018, nr. 730, maart – Ouverture)

Na vijf cd’s met voornamelijk onbekende achttiende-eeuwse symfonische muziek, sloeg The New Dutch Academy vorig jaar een nieuwe weg in. Voor de zesde opname koos het Haags ensemble een thema dat veel ruimte voor verdieping en nieuwe muzikale ontdekkingen gaf. 
In september 2017 lanceerde The New Dutch Academy zijn Grand Tour – Baroque Road Trip in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Onder leiding van de altviolist Simon Murphy nodigde het ensemble zijn luisteraars uit voor een muzikale reis langs beroemde steden van de achttiende-eeuwse Grand Tour. Als gastheren onderweg van Londen naar Frankfurt, Leipzig, Venetië en Den Haag, traden Händel, Telemann, Bach, Vivaldi en Van Wassenaer op. Met de vervolgopname richt het ensemble zich op componisten, musici en zangers uit de jaren 1760-’80. Volgens artistiek leider van de NDA Simon Murphy verdient deze generatie veel meer bekendheid. De toenmalige sterren van de Europese muziek komen nu bij elkaar in het programma Jet Set!, dat de bruisende en creatieve geest van die tijd viert.SimonMurphy-website-1Jullie eerdere opnamen met componistenportretten van Stamitz, Richter, Schmitt, Graaf, Zappa, Corelli en Schwindl belichtten het symfonisch-instrumentale repertoire, dat zelfs bij specialisten veel minder bekend was dat aria’s en concerti van jullie nieuwe cd’s. Waarom gaat de NDA het nu helemaal anders aanpakken? ‘Deze nieuwe kijk op een programma geeft ons de kans om niet alleen onbekende werken – want dat vinden we nog steeds belangrijk – maar ook geliefde en gewoon mooie stukken te spelen die ooit overal in Europa klonken. Daarnaast is een concept zoals Road trip of Jet set! gewoon heel leuk om te ontwikkelen. Het is een feest voor een musicus om de muziek door de ogen van bekende persoonlijkheden uit die tijd te bekijken.’

Wie zijn jullie trendsetters van de achttiende-eeuwse jetset? ‘Dat zijn Carl Friedrich Abel, Johann Friedrich Reichardt, Carl Friedrich Zelter, Stephen Storace, Giovanni Paisiello en Wolfgang Amadeus Mozart. Ze stonden in het midden van het muziekleven, reisden door heel Europa en kenden werkelijk iedereen. Als echte celebrity’s werden ze met open handen ontvangen, zowel op een muzieksoiree in Wenen als op een paleisreceptie in Sint-Petersburg. Ze behoorden tot de culturele elite van hun generatie en stonden aan de wieg van vernieuwingen die voor ons vanzelfsprekend lijken, zoals concertseries en symfonische concertavonden.’

Elke jetsetter brengt zijn eigen stukje muziekgeschiedenis met zich mee, want jullie kijken ook naar de kennissenkring van de componisten die uit acteurs, schrijvers en kunstschilders bestond. ‘Dat is onze manier om de muziek in de context van haar tijd te plaatsen. Het is fascinerend om te zien hoe iedereen met elkaar verbonden blijkt en hoe kunstenaars elkaar kunnen inspireren. Mozart had bijvoorbeeld les van Abel toen hij in Londen was. De Engelse sopraan Nancy Storace toerde met haar broer Stephen in Europe en werd de eerste Susanna in Mozarts Le Nozze di Figaro. Bachs zoon Johann Christiaan deelde zijn appartement met Abel, waar regelmatig beroemdheden als de acteur David Garrick en kunstschilder Thomas Gainsborough op bezoek kwamen. Er werd heel wat besproken aan hun keukentafel!’

Staan er ook onbekende werken op de cd? ‘Jazeker, dat blijft nog steeds onze specialiteit. Wij hebben twee wereldpremières van Abel, die al jaren tot mijn favoriete componisten behoort. Ook is er een minder bekende symfonie van Reichardt te horen. Ik vind hem een fantastische componist en een echte jetsetter aan wiens koffietafel Goethe, Novalis en Brentano aanschoven. De andere interessante Duitse componist is Zelter, die met zijn altvioolconcert is vertegenwoordigd. Zonder hem zouden we trouwens geen Matthäus-Passion-traditie in Nederland hebben. Als directeur van de Sing-Akademie in Berlijn was hij degene die Mendelssohn op het spoor van Bach heeft gezet.’

Bespelen jullie authentieke instrumenten? ‘We hebben gekozen voor een authentieke instrumentatie. Dat is te vergelijken met een kleinschalig achttiende-eeuws theaterorkest of een kamerorkest die de eerste uitvoeringen van deze muziek ooit hebben verzorgd. Daardoor kunnen de luisteraars zich wat mij betreft in het Londense appartement van Abel en Bach wanen. Op deze manier voel je je als het ware een onderdeel van de muziek.’

De opname is inmiddels gemaakt, maar de NDA had ook een bijbehorende jetset fotoshoot? ‘De cd is dankzij de geslaagde crowdfunding-campagne in de Gotische Zaal van de Raad van State opgenomen. De fotoshoot vonden we heel belangrijk. Je neemt mensen tenslotte mee in de fantasiewereld, daar is een mooie omlijsting op zijn plaats om minder bekende werken te introduceren. Dat betekent trouwens niet dat mooie plaatjes de inhoud vervangen. Zelf ben ik best wel een muzikale purist en wil dat alles altijd klopt en perfect is. Maar wij leven in een visueel ingestelde wereld, en je moet de aankleding ook niet vergeten.’

Jullie maken ook veel makkelijker contact met het publiek dan veel andere klassieke musici . ‘Ik vind dat elk concert een bijzondere en gedenkwaardige gebeurtenis moet zijn die je samen met je gasten, het publiek, wil vieren. Daar hoort ook bij dat je je gasten als gastheer begroet en ze op hun gemak probeert te stellen. Je presenteert tenslotte je werk en bouwt een gezamenlijke ervaring op. Door in een paar woorden over componisten en hun tijd te vertellen, plaats je de gespeelde muziek in de historische context en biedt je je luisteraars misschien zelfs een nieuwe kijk op muziekwerken. Dat willen we met onze programma’s zonder meer blijven doen.’ ©Olga de Kort, 2018.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: